W dniach 23 – 24 maja po raz czwarty odbyły się Mistrzostwa Polski w Testowaniu oprogramowania – oczywiście, nie mogło nas tam zabraknąć!

Tegoroczne Mistrzostwa odbywały się w Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach. gdzie w szranki miały stanąć aż 103 trzyosobowe drużyny, co daje łącznie aż 350 uczestników! Dla reprezentantów JCommerce był to debiut, dlatego towarzyszył im dreszczyk pozytywnych emocji i lekki mobilizujący stres, który miał ich dopingować przez cały dzień.

Naszymi reprezentantami byli: Justyna, Rafał i Leszek. Ten ostatni – na co dzień Team Leader w zespole testerów – objął funkcję kapitana drużyny. Tego dnia nasz zespół miał rozegrać dwie rundy – pierwsza polegała na testowaniu aplikacji o zabawnej nazwie Mr Buggy i zgłaszaniu jej defektów, zaś druga skupiała się już na raportowaniu. Raportowanie było o tyle trudniejsze, że jedynie kapitan mógł raportować odnalezione błędy po uprzednim odtworzeniu ich na swoim komputerze. Także Leszek miał ręce pełne roboty, ale – jak członkowie drużyny zapewniają – zdecydowanie świetnie wywiązywał się ze swojej roli.

Jak wyglądała sama realizacja? O tym opowiemy słowami Justyny:

,,Po krótkim wprowadzeniu otrzymaliśmy pendrive z dokumentacją oraz programem Mr Buggy. Potem oczekiwaliśmy już tylko na magiczne START i podanie hasła do uruchomienia programu. Po przeczytaniu dokumentacji podzieliliśmy się pracą – zgłaszaliśmy znalezione błędy i sugestie. Jednak tutaj też był „haczyk” zastawiony przez organizatora, gdyż można było otrzymać ujemne punkty za zgłoszenie istniejących błędów, które były już wykryte we wcześniejszej wersji programu. Podczas trwania rundy pierwszej na dużym ekranie były wyświetlane statystyki oraz miejsca od 1-10. Również w programie można było sprawdzić swój status (ponieważ my nie mieliśmy połączenia, więc nie wiedzieliśmy jak nam idzie, ale w sumie to chyba dobrze). Oczywiście, była też „delikatna” kontrola wolontariuszy, gdyż zabronione było korzystanie z innych komputerów, debuggerów oraz wszystkich innych rzeczy i cudów techniki potrzebnych na co dzień testerom.

Po zakończeniu rundy pierwszej i zgłoszeniu defektów i sugestii przyszedł czas na pisanie raportu. Znów cała praca przypadła naszemu TL Leszkowi, a my mogliśmy tylko asystować i zgłaszać sugestie. Nawet nie spostrzegliśmy kiedy mięły dwie godziny. Potem przyszedł czas na przyjemniejsze rzeczy czyli lunch i pierwszą z wielu prezentacji dotyczącą roli testerów w cyklu życia produktów patrząc pod kątem testowania gier.”

Testing Cup  to jednak nie tylko rywalizacja – drugo dzień wydarzenia poświęcony był wykładom nt. testowania oprogramowania i drobnym rozrywkom przygotowanym przez Muzeum Historii Komputerów i Informatyki. Prelegentami byli zagraniczni mówcy, w tym znany z wielku międzynarodowych konferencji  Shmuel Gershon – twórca open-sourcowego narzędzia do testowania eksploracyjnego Rapid Reporter. Tego dnia Shmuel wystąpił premierowo ze swoją najnowsza prezentacją pt. „Notes and Scores in Software Testing.”

Wracając do samych mistrzostw – na wynik naszej drużyny musieliśmy nieco poczekać, bo dopiero po kilku dniach od zakończenia imprezy organizatorzy przedstawili oficjalną klasyfikację. Nasza wspaniała trójka zajęła 57 miejsce na 103 drużyny. Wynik niezły, ale jak wspomniała Justyna „plany na 2017r to wrócić i zająć miejsce w pierwszej 10-tce.” Także, Justyno, Rafale, Leszku trzymamy za słowo!

 

Dodaj komentarz