Kategorie:

Liderzy techniczni to specjaliści w swojej dziedzinie, którzy swoją wiedzą wspierają inne, często mniej techniczne, działy w JCommerce. W poprzednim wpisie mogliście przeczytać o roli Technical Leaderów w procesie rekrutacji, dziś dowiecie się jaką funkcję pełnią w procesach sprzedaży.

Procesy sprzedażowe, a wiedza techniczna

Oprócz działu rekrutacji Liderzy Techniczni wspierają także handlowców. Dlaczego? Wiedza techniczna jest niezbędna, aby efektywnie przeprowadzać procesy sprzedażowe w branży IT. To właśnie dlatego tak ważne jest wsparcie Technical Leadera, który będzie umieć w przystępny dla klienta sposób przedstawić kompetencje JCommerce, dzięki którym kontrahent będzie mógł zaspokoić swoje potrzeby biznesowe lub rozwiązać istniejący problem.

Technical Leaderzy wraz z naszymi handlowcami udają się na rozmowy z klientami, biorą także udział we wszystkich wycenach i przetargach na projekty. Technical Solution Manager natomiast zapewnia bezpośrednie wsparcie technologiczne działań sprzedażowych, pomaga w tworzeniu oferty rynkowej, dotyczącej dedykowanych technologii oraz odpowiada za budowanie eksperckich kompetencji w organizacji.

Justyna Mikołajczyk – International Account Manager mówi, że rola TSM-ów jak najbardziej pomaga w pracy sprzedażowej. Technical Solution Managerowie to osoby zaangażowane w dzielenie się wiedzą techniczną wewnątrz organizacji, ale również z klientami na wielu etapach sprzedaży. Pomagają nam zrozumieć potrzeby klienta, odkrywają problemy, z których klienci nie zdają sobie sprawy oraz często proponują rozwiązania architektoniczne dla danej aplikacji oraz doradzają klientowi w wyborze odpowiedniej technologii.

Jak wygląda wsparcie handlowców z perspektywy programisty?

Marcin Chrost uważa, że współpraca z działem sprzedaży wiąże się z jeszcze większym chodzeniem na kompromisy, niż w przypadku rekrutacji. My – programiści – chcielibyśmy pracować z najnowszymi technologiami, najlepiej w wersji beta. Klienci natomiast często zwracają się do nas w sprawie projektów, które już istnieją. Oceniając taki projekt TL, powinien brać pod uwagę to, że aby firma mogła osiągać zyski, a tym samym zapewnić nam stabilność i ciągłość projektową, musi się czasem zdecydować na mniej zaawansowany projekt.

Norbert Kulski – Senior BI Specialist w JCommerce niejednokrotnie brał udział w procesach sprzedażowych jako Technical Leader. Tłumaczy, że gdy trafia do niego zadanie z działu sprzedaży, w pierwszej kolejności ocenia, czy wybrana przez klienta technologia będzie spełniać wymagania projektu – Gdy trafia do mnie temat od klienta zazwyczaj w pierwszej kolejności trzeba rozpoznać, w jakiej technologii możemy go zrobić. Czasami zdarza się też tak, że klient ma już wizję, przy użyciu jakich technologii zrealizować projekt. W tej sytuacji określam, czy jesteśmy w stanie spełnić oczekiwania kontrahenta przy zastosowaniu założonej technologii i obecnym zespole. Następnie sprawdzam, czy technologia, którą wybrał klient, spełnia założenia projektu – możliwe, że można zaproponować lepsze rozwiązania bądź na podstawie naszych doświadczeń przedefiniować w jakimś obszarze wymagania tak aby jak najlepiej zrealizować postawione zadanie.

Słowa Norberta potwierdza Mariusz Kordiaka – PHP Technical Leader: Dział sprzedaży zwraca się do nas, gdy potrzebuje wsparcia technicznego. Jak to wygląda w praktyce? Handlowiec dostaje od klienta najczęściej ogólny zarys projektu. Następnie pyta się nas, czy ten projekt da się zrealizować technologiami sugerowanymi przez klienta. Jeżeli nie jest to możliwe, to przygotowujemy naszą propozycję. Z drugiej strony jako Technical Leaderzy określamy też, w jakim stopniu projekt jest atrakcyjny dla programistów, czy jesteśmy w stanie realizować go aktualnymi siłami oraz ile czasu potrzebujemy na jego wykonanie.

W ramach współpracy z działem sprzedaży Liderzy Techniczni udają się także na spotkania z klientami, dzięki którym potrafią lepiej zdiagnozować potrzeby kontrahenta. Jak mówi Norbert: W projektach BI rozmowa face to face bardzo się przydaje, żeby wyczuć, czego klient realnie potrzebuje. Często jest tak, że zapotrzebowanie na to, jak ma wyglądać system, jak ma działać i jakie mają powstać raporty, są bardzo płynne. Podczas rozmowy można zmienić kierunek całego projektu i lepiej dostosować go do wymagań klienta.

Nowa funkcja ułatwia pracę

Programiści uważają, że powołanie funkcji Technical Leaderów i Technical Solution Managerów poprawia możliwość wyceny projektów i ich realizację. Obowiązki zostały odpowiednio rozdelegowane i stały się bardziej usystematyzowane. Usprawnia to pracę zarówno jako programista, jak i jako Lider Techniczny. Z jednej strony, przed zmianami było ciekawie, bo dużo się działo, a odrobina stresu i potrzeba pośpiechu były ciekawym motywatorem do pracy, z drugiej, dzięki nowym funkcjom praca programistów jest lepiej zorganizowana i teraz nie ucieka nam tyle czasu. – mówi Mariusz Kordiaka. Sprzedaż natomiast zyskała dedykowane osoby z każdej technologii, do których mogą zwrócić się z prośbą o wsparcie techniczne.

 

W kolejnej części artykułu przeczytasz, w jaki sposób liderzy techniczni dzielą się swoją wiedzą. Sprawdzimy także, czy ich rola jest ważna dla programistów i dla biznesu.

 

Dodaj komentarz